tirsdag 5. oktober 2010

d o r a + p i c a s s o

Dora Maar - selvportrett.
Dora Maar - fotografi av Picasso som arbeider med maleriet Guernica.
Pablo Picasso - Dora Maar med grønne negler.
Pablo Picasso - Dora med oppsatt hår.
Dora Maar - portrett av Picasso.
Dora Maar - portrett av Picasso.

Jeg holdt et foredrag om Pablo Picasso og hans kvinneportretter på Henie Onstad tidligere i dag. Maleriet av Dora Maar som dere ser over her er blant de fineste av de jeg inkluderte i presentasjonen, sart og vakkert. 

Dora Maar var fotograf, men er nok mest kjent for at hun en tid var Picassos kjæreste og muse. Om du reiser til Madrid for å se GuernicaReina Sofia, kan du se flere av fotografiene hun tok i løpet av tiden det tok for Picasso å ferdigstille maleriet. Det er veldig interessant å se hele prosessen dokumentert på den måten.

A selection of art and photographs connecting Pablo Picasso and one of his muses Dora Maar.

2 kommentarer:

ABE sa...

Picasso er dyktig. Jeg hadde noen gripende minutter sammen med Guernica bildet. Var første kvinne inn på museet, fortet meg til vsiningsrommet og hadde flere minutter mutters alene (ok, se bort fra 3 sikkerhetsvakter da) sammen med det digre, voldsomme og intense bildet.

Bildet du viser her, gir meg bare ytterligere inntrykk over hvor kompleks kunsten hans er og hvor mange uttrykksformer Picasso hadde.

nadja sa...

<fantastisk bilde av en fantastisk kunstner. skulle gjerne hørt deg forelese om picasso selv.