lørdag 5. september 2009

e v e n t y r s k o g




Foto: Klaus Haapaniemi og Iittala

For noen dager siden gjorde jeg er lite kupp på Glassmagasinet, som igjen hadde 50% på hele butikken. At de har varer i butikken sin i det hele tatt etter denne tilbudsommeren er i grunn ganske utrolig.
Jeg kjøpte asjetter i Iittalas nye servise
Satumetsä, som oversatt til norsk betyr eventyrskog. Og dette mønsteret er virkelig eventyrlig! I 99 prosent av tilfellene ville jeg valgt et helt hvitt servise, men dette minner meg om gamle Disney-filmer, og jeg blir lykkelig av å spise brødskivene mine av det. Det er fint med mye dekor så lenge man har få deler, og kombinerer det med ensfargede ting.

Serviset er tegnet av Klaus Haapaniemi, og er en videreutvikling av Taika som også er laget for Iittala. Klaus er finsk, men arbeider i dag fra London.
Han har selv sagt at hans første interesse for illustrasjon dukket om som barn da han så gamle russiske tegneserier. Inspirasjonen fra disse kan vel spores i Satumetsä også.


Fantastiske skisser har han også laget. Gå
hit om du vil se andre Iittalaskisser.

Ingen kommentarer: